Welkom bij
Huishoudelijk reglement Bridgeclub Venray.
Uitgave: 26-04-1988
Gewijzigd en goedgekeurd in de algemene ledenvergadering: 10 februari 2011
Gewijzigd: 01 september 2011, zie blad 9
Gewijzigd: 06 september 2012, zie blad 9
I N D E X.
Huishoudelijk reglement BC.Venray.
1.0 Ledental en lidmaatschap.
2.0 Jaarlijkse bijdrage.
3.0 Het bestuur.
4.0 Taak van het bestuur.
5.0 De secretaris.
6.0 Kascommissie.
7.0 Technische commissie.
8.0 Relatie bestuur en technische commissie.
9.0 Onkostenvergoeding.
10.0 Wijziging van het huishoudelijk reglement.
11.0 Slotbepalingen.
12.0 Datum wijziging.
Wedstrijdreglement BC.Venray.
1.0 Wedstrijdreglement.
2.0 Datum wijziging.
Clubparencompetitie Reglement BC.Venray
1.0 Algemeen.
2.0 Groepen.
3.0 Competitie.
4.0 Resultaten.
5.0 Verhindering om een zitting bij te wonen.
6.0 Verhindering van partner.
7.0 Stilzittafel.
8.0 Promotie & Degradatie.
9.0 Clubtitels.
10.0 Slotbepalingen.
11.0 Datum wijziging.
Huishoudelijk Reglement B.C.Venray.
1.1 Het ledental is in principe onbeperkt. Het bestuur is echter bevoegd om redenen van
organisatorische aard het ledental te beperken door invoering van een ledenstop.
1.2 Aanmelding voor het lidmaatschap geschiedt schriftelijk bij het secretariaat van de vereniging.
Gedurende 6 weken na aanmelding is de aangemelde kandidaatlid van de vereniging. Het
bestuur beslist over de aanname van een kandidaatlid. Bevestiging wordt vermeld op het
publicatiebord. De secretaris is verplicht bij de bevestiging van de aanmelding het
kandidaatslid op de hoogte te stellen van de inhoud van dit artikel.
1.3 Nieuwe leden zijn verplicht bij intreding een door het bestuur vast te stellen entreegeld te
voldoen ter dekking van de kosten van de te ontvangen documenten die hun ter beschikking worden gesteld (indien mogelijk digitaal) en aanmelding bij de NBB
– 1 exemplaar statuten en huishoudelijk reglement van de vereniging.
– 1 exemplaar Praktische handleiding Bridgeclub Venray
– 1 exemplaar ledenlijst
– 1 exemplaar van het jaarprogramma.
1.4 De beëindiging van het lidmaatschap door opzegging door een lid dient schriftelijk te
geschieden tenminste 4 weken vóór het einde van het verenigingsjaar. Bij tussentijdse
opzegging vindt geen restitutie van contributie plaats.
1.5 Behalve de schorsing van het lidmaatschap, als bedoeld in artikel 7.6 van de statuten, kan
het bestuur besluiten tot een tijdelijke schorsing als gevolg van een disciplinaire maatregel in
verband met overtreding van spel‑ of gedragsregels.
Een dergelijk besluit dient het betreffende lid met opgave van redenen schriftelijk te worden medegedeeld. Tijdens deze schorsing is een betreffend lid uitgesloten van alle hem of haar normaliter toekomende rechten, met uitzondering van het hierna vermelde recht van beroep. Binnen een week na ontvangst van het bericht van schorsing is het betreffende lid gerechtigd schriftelijk bij het bestuur in beroep te gaan .
Het bestuur is gebonden binnen 26 werkbare dagen na ontvangst van dit beroep, dit beroep in aanwezigheid van het betreffende lid te behandelen. Gedurende de beroepsperiode blijft de schorsing gehandhaafd.
De jaarlijkse bijdrage van de leden, (contributie), wordt voor ieder jaar opnieuw vastgesteld door de algemene ledenvergadering en is bij vooruitbetaling te voldoen.
Ereleden zijn vrijgesteld van het betalen van contributie.
3.1 Indien 5 of meer leden gebruik maken van hun recht op kandidaatstelling voor de benoeming
van bestuursleden, als voorzien in artikel 10.2 van de statuten dient een dergelijke voordracht
uiterlijk 24 uur voor de aanvang van de vergadering aan de secretaris ter hand worden
gesteld en te zijn voorzien van een schriftelijke bereidverklaring van de kandidaat om een
eventuele bestuursfunctie te willen aanvaarden. Een dergelijke verklaring is ook vereist van
de kandidaten, die door het bestuur worden voorgedragen.
3.2 Bestuursvergaderingen worden gehouden wanneer de voorzitter en/of 2 bestuursleden dit
verlangen.
3.3 Besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen in een vergadering waarin
tenminste 3 bestuursleden aanwezig zijn.
3.4 Het bestuur is gehouden een rooster van aftreden op te stellen, conform art.12.2 van de statuten.
4.1 Het is de taak van het bestuur de voorwaarden te scheppen om de leden in staat te stellen de
bridgesport optimaal te beoefenen, door onder andere te zorgen voor:
– een adequate accommodatie.
– de financiële middelen om spel‑ en hulpmaterialen aan te schaffen.
– de financiële middelen voor de aankoop van prijzen e.d. voor te houden wedstrijden, welke
met goedkeuring van het bestuur worden georganiseerd.
5.1 De secretaris is in het algemeen belast met de secretariswerkzaamheden en ondertekent
normaliter de uitgaande correspondentie.
5.2 Belangrijke stukken zoals :
‑ stukken die de vereniging in belangrijke mate, (financieel), binden,
‑ schorsingen, royementen, opleggen van straffen, etc. worden mede door de voorzitter
ondertekend.
5.3 De secretaris draagt zorg, dat minimaal 1 x per jaar, in het eerste kwartaal van het
verenigingsjaar alle leden een ledenlijst in het bezit krijgen.
5.4 De secretaris is tevens verantwoordelijk voor het tijdig verschijnen van de jaarlijkse
wedstrijdkalender d.w.z. 2 weken voor de aanvang van de betreffende periode.
6.1 De kascommissie die jaarlijks door de Algemene Leden Vergadering, (A.L.V.) wordt
benoemd, wisselt jaarlijks van samenstelling. Een lid van de kascommissie mag deze functie
slechts 2 x achtereen uitoefenen, tenzij dit strijdig is met het in de aanhef van dit artikel
gestelde. Een nieuwe benoeming na een onderbreking van minimaal één jaar is toegestaan.
Benoeming van een reservelid is toegestaan. Pas wanneer een reservelid effectief als
kascommissielid gaat optreden gelden voor hem/haar de regels van dit artikel.
7.0 Technische Commissie.
7.1 Het bestuur delegeert het gehele wedstrijdgebeuren aan een technische commissie, (T.C.),
en het bestuur dient materieel en beleidsmatig de voorwaarden te scheppen voor een gezond wedstrijdgebeuren binnen de vereniging.
7.2 Het bestuur benoemt de leden van de technische commissie.
7.3 De T.C. bestaat uit minimaal 3 leden, onder wie een bestuurslid, de gedelegeerde van het bestuur en een gekwalificeerde arbiter.
7.4 Nieuwe leden die (club)wedstrijdleider zijn of leden die de opleiding daartoe met goed gevolg hebben volbracht, dienen zo mogelijk door het bestuur in de T.C. te worden benoemd, indien deze leden bereid zijn een dergelijke benoeming te aanvaarden.
7.5 Het bestuur draagt in overleg met de T.C. zorg, dat de T.C. uit een zodanig aantal leden bestaat, dat de uit te voeren taken kunnen worden volbracht.
7.6 Leden van de T.C. die effectief het wedstrijdleiderschap binnen de vereniging uitoefenen worden bij voorkeur niet benoemd tot bestuurslid.
7.7 De T.C. benoemt uit haar midden een voorzitter en een secretaris en regelt in onderling overleg de verdeling van de werkzaamheden.
7.8 In de ontstane vacatures in de T.C. wordt mede op voordracht van de T.C. door het bestuur voorzien.
7.9 De taak van de T.C. wordt vastgelegd in een taakomschrijving.
8.0 Relatie Bestuur en Technische Commissie.
8.1 Met uitzondering van zuiver technische aangelegenheden worden de externe contacten door en/of via het secretariaat van de vereniging onderhouden.
8.2 De verzorging van de organisatorische en technische informatie aan de leden is voorbehouden aan de T.C. waartoe de kanalen van het secretariaat, het clubblad of het mededelingenbord kunnen worden benut.
8.3 In verband met het opstellen van een wedstrijdkalender en de voorbereidende organisatie is het bestuur gebonden zijn wensen en/of suggesties met betrekking tot interne drives, competities, enz. tijdig aan de T.C. kenbaar te maken.
8.4 Het secretariaat draagt zorg voor directe doorzending naar de T.C. van alle ambtshalve ontvangen documenten en berichten met betrekking tot het competitiegebeuren van de N.B.B., externe drives, wedstrijdaanvragen, enz.
8.5 Het is de T.C. voorbehouden ter begeleiding en regulering van het wedstrijdgebeuren reglementen en instructies op te stellen, met inachtneming van het bepaalde in art. 8.8.
8.6 Ter bevordering van een goed contact tussen bestuur en T.C. wordt 2 x per jaar een plenaire zitting van het bestuur en T.C. gehouden. In mei ‑ juni op uitnodiging en o.I.v. de T.C. In november ‑ december op uitnodiging en o.I.v. het bestuur.
8.7 Jaarlijks legt de T.C. d.m.v. een jaarverslag verantwoording af aan het bestuur.
8.8 De navolgende activiteiten van de T.C. behoeven de goedkeuring van het bestuur alvorens
rechtskracht te hebben :
‑ het opstellen van reglementen en instructies.
‑ het opstellen van de wedstrijdkalender.
‑ het wijzigen van de eenmaal vastgestelde wedstrijdkalender.
8.9 Ter ondersteuning en uitvoering van zijn activiteiten is de T.C. bevoegd tot het instellen van
een zaalcommissie of eventuele andere tijdelijke of permanente werkgroepen.
8.10 Het bestuur fungeert als hoogste verenigingsinstantie m.b.t. protesten tegen de beslissing van de arbiter.
Bij de behandeling van deze protesten zal het bestuur de voorzitter van
de T.C. en de betreffende arbiter verzoeken hierbij aanwezig te zijn.
9.1 Door het bestuur en T.C., met toestemming van het bestuur, gemaakte onkosten ten behoeve van de verenigingsactiviteiten worden door de penningmeester vergoed.
10.1 Voor wijzigingen van het huishoudelijk reglement geldt hetgeen in art 22 van de statuten d.d. 26 April 1988 is vastgelegd.
10.2 De wijziging van het huishoudelijk reglement wordt van kracht op de datum die de algemene ledenvergadering daarvoor vaststelt.
11.1 Aanvullende reglementen en instructies mogen niet in strijd zijn met de statuten en het huishoudelijk reglement.
11.2 In gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur, m.u.v. de technische zaken
die aan de T.C. zijn gedelegeerd.
12.1 Laatstelijk gewijzigd en goedgekeurd in de Algemene ledenvergadering: d.d. 10 februari 2011
Alle voorgaande wijzigingen zijn in dit reglement verwerkt en komen hiermede te vervallen.
Wedstrijdreglement B.C.Venray.
1.1 Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld zijn bij alle door de B.C.Venray georganiseerde
wedstrijden van kracht :
a De spelregels voor wedstrijdbridge van de N.B.B.
b Het competitie‑ en wedstrijdreglement van de N.B.B.
c Het competitie‑ en wedstrijdreglement van het district voor zover deze 4 reglementen b en c
relevant zijn en waar nodig aangevuld met eigen reglementen van de vereniging.
1.2 Aanvullende reglementen zullen met name worden vastgesteld voor:
‑ De clubcompetities
‑ Alle overige wedstrijden.
1.3 De op de club te spelen districtscompetities zullen geheel onder de reglementen en richtlijnen
van het district worden gespeeld en waar nodig aangevuld met door het district toegestane
noodzakelijke of gewenste aanvullingen.
1.4 Indien men verhinderd is deel te nemen aan zittingen van competitie‑ of clubwedstrijden
waarvoor men zich heeft opgegeven, is afzeggen verplicht. Dit afzeggen dient zo tijdig
mogelijk te geschieden, doch uiterlijk vóór 13.00 uur op de betreffende speeldag en op het
jaarlijks bekend te maken afzegadres. Voldoening aan deze plicht ontslaat de betrokkene niet
van de consequenties van verhindering, zoals in het reglement “Clubparencompetities” staat
vermeld.
1.5 In het geval er gebruik gemaakt moet worden van scorebriefjes, is het de deelnemers niet toegestaan correcties aan te brengen op reeds ingevulde scorebriefjes van andere paren. Alleen foutieve notitie van het eigen paar en de directe tegenstanders mogen in aanwezigheid van die tegenstanders worden
gecorrigeerd.
1.6 Het is de spelers tijdens wedstrijden, van welke aard dan ook, verboden andere spellen op
tafel te hebben dan die, waarmede zij geacht worden de betreffende ronde te spelen.
2.1 Laatstelijk gewijzigd en goedgekeurd in de Algemene ledenvergadering: d.d. 10 februari 2011
.
Clubparencompetitie Reglement B.C.Venray.
1.1 Minimaal 2x per jaar vindt er een interne promotie en degradatie plaats.
2.1 Voor de clubcompetities wordt gespeeld in de groepen geel, rood, groen, waarin de
deelnemers zijn gerangschikt naar afnemende speelsterkte.
2.2 De groepen zullen uit tenminste 10 paren bestaan, de deelnemende paren worden zodanig
verdeeld dat een gelijkmatige verdeling ontstaat over alle groepen.
2.3 De indeling in groepen geschiedt door de T.C. aan de hand van de resultaten van de
voorafgaande promotie c.q. degradatie, alsmede aan de hand van het aantal deelnemende paren.
2.4 Nieuwe leden worden normaliter in de laagste groep ingedeeld. Na overleg tussen bestuur en T.C. kan
besloten worden tot indeling in de rode groep in plaats van de groene.
2.5 Een paar heeft slechts dan recht op een plaats in een bepaalde groep, indien het
– het paar in de huidige samenstelling al in het voorgaande competitieblok in die lijn uitkwam en
niet degradeerde;
– het paar in de huidige samenstelling naar deze lijn is gepromoveerd;
– het paar na het spelen in het laatste competitieblok is samengesteld uit twee personen die deel uitmaakten van paren die al in die lijn speelden en daaruit niet zijn gedegradeerd of promoveerden uit een lagere lijn.
3.1 De clubcompetities worden gespeeld in series van minimaal 4 zittingen. Het aantal zittingen
van een competitieblok wordt vóór de aanvang van de competitie vastgesteld en vermeld aan de
leden. De competities worden zoveel mogelijk verspreid over het verenigingsjaar. De zittingen van een competitieblok behoeven geen aaneengesloten reeks van wekelijkse clubavonden te vormen.
3.2 De aanvang van de zittingen is 19.30 uur.
3.3 Aan de clubcompetities, vrije avonden en drives zijn in alle groepen meesterpunten verbonden.
4.1.1 Per zitting wordt het voorlopige spelresultaat aan de hand van de computeruitslag c.q. de scorebriefjes
zo spoedig mogelijk bekend gemaakt.
4.1.2 Het definitieve resultaat wordt op de volgende zitting bekend gemaakt. Tot een half uur na publicatie kan protest worden aangetekend op deze uitslag.
4.2.1 Het resultaat van een zitting wordt uitgedrukt in percentages.
4.2.2 Het resultaat van de competitie wordt bepaald door de som van de percentages, behaald in de zittingen van de betreffende competitie.
4.2.3 Bij gelijk eindigen is bepalend voor de volgorde:
De som van de percentages behaald in de laatste zittingen waaraan de betrokken paren deelnamen.
5.1 Elk lid dat zich voor de competitie heeft aangemeld is in principe verplicht aan alle zittingen
deel te nemen. Wanneer een paar zich vóór aanvang van de competitie afmeldt, heeft dat geen consequenties voor promotie/degradatie. Op voorwaarde dat dit slechts eenmaal per bridgeseizoen gebeurt.
5.2 Afwezigheid heeft consequentiesvoor de score.
Scores bij afwezigheid:
1e keer afwezig: Eigen gemiddelde: maar maximaal 52,50%
2de keer afwezig: Eigen gemiddelde: met aftrek van 5,% ” maar max. 47,50%
3de keer afwezig: Eigen gemiddelde: met aftrek van 10% ” maar max. 42,50%
4de keer afwezig: Degradatie na afloop competitieronde’ (automatische degradatie)
5.2.1 maximum te behalen score als men speelt als/met:
Combipaar:
Minimum : Eigen gemiddelde verminderd met 5% punten
Maximum : Eigen gemiddelde vermeerderd met 5% punten
Invallers van binnen de club:
Maximum : ‘Eigen gemiddelde vermeerderd met 5% punten
Invallers van buiten de club:
5.2.2 Definitie eigen gemiddelde.
Eigen gemiddelde is het gemiddelde van de scores behaald als origineel paar in de eigen lijn of andere lijnen.
5.2.3 Als er een ongelijkmatige verdeling in groepen is, zal de technische commissie met paren schuiven. Als paar speelt in hogere lijn: bonuspercentage is 5% punten op het behaalde resultaat van die avond in een lagere lijn geen aftrek.
6.1 Indien de partner verhinderd is, mag een ander clublid deze partner vervangen.
6.2 Indien de partner verhinderd is, mag de wel aanwezige partner met een clublid dat in dezelfde
omstandigheden verkeert, een combinatiepaar vormen. Het behaalde resultaat zal dan
gelden voor beide paren. Met dien verstande dat een paar tenminste drie van de vijf of vier van de zes competitierondes in de opgegeven samenstelling gespeeld moet hebben. Een gevormd combinatiepaar mag in dezelfde samenstelling slechts twee maal in één serie optreden. Indien een combinatiepaar wordt gevormd door personen uit verschillende groepen, moet indien mogelijk gespeeld worden in de hoogste groep.
6.3 Paren die in een hogere lijn worden ingedeeld krijgen een bonus van 5%-punten.
Paren die in een lagere lijn worden ingedeeld krijgen geen aftrek.
6.4 Combiparen of gelegenheidsparen kunnen maximaal + 5% -punten of minimaal -5% -punten van het eigen gemiddelde scoren.
7.1 Ter vermijding van een stilzittafel kan de dienstdoende W.L. het in rangorde eerste of laagste paar uit
een groep verzoeken in een hogere of lagere groep uit te komen.
8.1 Promotie en degradatie zullen plaats hebben na elke competitie.
Een paar moet meer dan 50% van het aantal avonden van een competitieblok (dus 4 van de 6 avonden of 3 van de 5 avonden) gespeeld hebben om in aanmerking te komen voor promotie. Automatische degradatie volgt als een paar minder dan 2 avonden samen gespeeld heeft.
8.2 Bepalend voor promotie en degradatie is de eindstand van de betreffende competitie.
8.3 Bij een groepsindeling t/m 15 paren zullen de drie hoogst geplaatste paren promoveren en de drie laagst geplaatste paren degraderen
Bij 16 of meer ingedeelde paren promoveren c.q. degraderen 4 paren.
Ook degene die zich afgemeld hebben voor een competitieblok tellen mee voor bepaling van het aantal dat promoveerd of degradeerd.
De T.C. kan besluiten meer paren te laten promoveren of degraderen als er sprake zal zijn van een te grote ongelijkmatige parenverdeling in de lijnen.
8.4 Indien de T.C. genoodzaakt wordt versterkte promotie en/of degradatie toe te passen, dient
zij dit vóór de aanvang van de betreffende competitie mede te delen.
9.1 Clubkampioen wordt het paar dat in de parencompetitie het hoogste aantal (MP) meesterpunten behaalde ongeacht in welke lijn behaald.
Winnaar in de B en C lijn wordt het paar dat in de parencompetitie in de betreffende lijn het hoogste aantal meesterpunten behaalde, met dien verstande dat dat paar gedurende het hele seizoen in die lijn heeft gespeeld.
9.2 De clubkampioen ontvangt de wisseltrofee en daarnaast 2 oorkondes als blijvende herinnering.
9.3 Het eerste paar van de overige groepen ontvangt twee persoonlijke plaquettes.
9.4 De kampioenstrofee blijft een jaar in het bezit van de winnaars, daarna wordt hij overgedragen aan de nieuwe kampioenen. Er wordt daarnaast 2 oorkondes uitgereikt als blijvende herinnering.
10.1 De T.C. is bevoegd, indien noodzakelijk of gewenst, in bijzondere gevallen naar redelijkheid af te wijken van het gestelde in bovenstaande bepalingen.
10.2 In onvoorziene omstandigheden beslist de T.C.
10.3 Besluiten van de T.C. voortvloeiend uit toepassing van de artikelen 10.1 en 10.2 zijn vatbaar voorschriftelijk beroep van de leden bij het bestuur
11.0 Datum Wijziging.
11.1 Laatstelijk gewijzigd en goedgekeurd in de Algemene ledenvergadering: d.d. 10 februari 2011
Wijzigingen na 10-02-2011
Wijziging huishoudelijk reglement 01 september 2011 en goedgekeurd in de ledenvergadering van 01-09-2011.
Toegevoegd aan art. 1.1 Ledenaantal en lidmaatschap:
Wanneer er een wachtlijst is voor het lidmaatschap van B.C.Venray wordt op toerbeurt toegelaten:
Het bestuur bewaakt deze regeling.
Wijziging huishoudelijk reglement 06 september 2012 en goedgekeurd in de ledenvergadering van 06-09-2012.
Toelating jeugdleden.
Er worden maximaal 3 jeugdleden opgenomen in het ledenbestand.
Men is jeugdlid totdat men de leeftijd van 18 jaar bereikt heeft, jeugdleden betalen een aangepaste contributie.
Jeugdleden dienen begeleid te worden door een coach. De coaches betalen de normale contributie.
De coach dient ook te zorgen voor een goede begeleiding van en naar de speellocatie.
Wijziging artikel 9
9.1 Clubkampioen wordt het paar dat in de parencompetitie het hoogste aantal (MP) meesterpunten behaalde ongeacht in welke lijn behaald.(geen winnaar meer in de overige lijnen)
9.2 De clubkampioen ontvangt een attentie en een oorkonde als blijvende herinnering.
9.3 Vervallen.
9.4 Vervallen.
Lees meer...
Kopie Statuten Bridgeclub Venray dd. 26-04-1988 De officiële statuten liggen bij (de...